Maastricht

Het was voorjaarsvakantie deze week, dus tijd voor een tripje: 2 dagen Maastricht met 1 overnachting daar. We hebben momenteel niet heel veel geld dus gekozen voor een beetje een budget-vriendelijk uitje. Zo leuk, ik zou zeggen; een aanrader voor iedereen

Donderdagochtend 10.00 (na de spits en in de DAL-uren) namen we de rechtstreekse trein naar Maastricht (duurt twee en een half uur maar ik had een mooi boek (zie foto) en lekkere broodjes. In Maastricht aangekomen huurden we 4 OV-fietsen €4,55 pp voor 24 uur. Daarmee fietsen we de 3 minuten naar ons hostel: https://www.thegreenelephant.nl Winnaar van een echte HOSCAR (ja, ik had er ook nog niet van gehoord maar dit is een prijs voor Hostels over de hele wereld) waar The Green elephant won als “the best new hostel in the world”

Via Socialdeal betaal je voor 2 personen voor een nacht in een Tiny dream house, met ontbijt, welkomstdrankje en toegang tot de spa 59 euro. de tiny-dream-house was eigenlijk een grote kast waar een matras in lag en waar je dan nog een klein beetje ruimte hebt om te tas neer te zetten, maar het hostel was verder heel leuk met overal plekjes waar je kan zitten, je kan er je eigen eten koken maar ook drankjes en snacks bestellen, ze hebben een grote kast vol met boeken en spelletjes, overal fitnesapparaten en alles ziet en leuk en hip uit, het personeel was heel aardig en behulpzaam en ze proberen alles zo ecologisch mogelijk te doen. Reuze sympathiek dus. Ik vond het s nachts wel een beetje benauwd in onze “pod” maar ik slaap dan ook het liefst in een koude kamer met de ramen open. Verder was ik er dik tevreden over.

We waren natuurlijk veel te vroeg maar we konden onze bagage in de kluis zetten en fietsten toen de mooie Sint Servaasbrug over om een stukje Limburgse vlaai te gaan eten bij ’t Piepenhoes, ons aangeraden door mijn schoonmoeder die hier altijd met haar zus kwam.

Na een rondje lopen door de stad en lang rondhangen in boekhandel de Dominicanen fietsten we over de nieuwe fietsers en voetgangersbrug naar het Bonefantenmuseum (https://www.bonnefanten.nl/) om daar even een uurtje rond te lopen (meer willen de jongens niet en met een museumjaarkaart kan dat prima) Wat een leuk en divers museum is dit. Ze hadden heel veel interactieve dingen voor kinderen om te doen en ik vond de kerkelijke kunst echt heel mooi. Op zolder is er ook nog een heel kindermuseum waar vooral kleinere kinderen zich prima kunnen vermaken. (Die van mij zitten een beetje tussen servet en tafellaken (een moeilijke leeftijd want wat ga je dan met ze doen? Maar voor een uur vonden ze het prima)

Terug in ons hotel mochten we naar onze kamers, childen we een beetje en gingen om 5 uur naar de spa in het hotel. Dit was een ruimte met 3 sauna’s (met warmtes van 60, 70 en 90 graden), een dompelbad, een infraroodmuur een bak met ijs, koude en warme douches en een hammam. Er was niemand anders dus we hadden de hele sauna voor onszelf. Daarna dronken we in de gezamenlijke ruimte een biertje/cola en we aten erg lekker (maar niet erg budget-vriendelijk) bij eetcafe Ceramique (https://eetcafeceramique.nl/)

Na een behoorlijk uitgebreid ontbijt (hebben jullie dat ook, dat je veel te veel gaat eten als er een buffet is met allemaal lekkere dingen die ik dan ook graag allemaal wil proberen?) fietsen we weer naar het centrum waar we een Escape de City wandeling gingen doen. Dit is een soort speurtocht die je kan kopen via internet ( via Socialdeal veel goedkoper te krijgen namelijk voor €9,95) Op die manier wandel je langs alle mooie stukjes van de stad, de kinderen vinden het leuk en Tobias en ik willen gewoon door een stad wandelen, wat op deze manier prima kan.

We moesten een moord oplossen en bij elke bezienswaardigheid van Maastricht kregen we een opdracht of vraag en dan loop je daarna weer verder. Ik vond het een beetje klungelig gemaakt (het kan een stuk leuker, denk ik) maar Louis en Ole vonden het leuk en we hebben wel 2,5 uur door de stad gelopen.

Ook kwamen we langs het beeldje waar ik 6 jaar geleden foto’s van Louis en Ole maakten, toen we een middagje in Maastricht waren na een korte vakantie in Gulpen. (zie blog van 6 jaar geleden Limburg 2 )

We hadden al van tevoren kaartjes gekocht voor een rondleiding in de grotten maar dat was pas om 16.00 uur. Eerst lekker geluncht bij Lure (ook daar waren we de vorige keer al geweest en nu fietsten we er toevallig weer langs en herinnerde ik me het lekkere eten aan een heel mooi rustig pleintje net buiten het drukke centrum (https://restobarlure.nl/en/)

Daarna brachten we nog even een bliksembezoekje aan het Natuurhistorisch museum (https://www.nhmmaastricht.nl/ ) om te kijken naar (de replica) van het in de grotten gevonden skelet van de Mosasaurus (het zeemonster van Maastricht). Jammer dat we maar zo kort de tijd hadden want het was een erg mooi museum waar wij nog veel langer hadden willen blijven.

En toen moest ik er aan geloven: de klim de sint Pietersberg op. Het was een korte maar steile klim, maar voor mij, op de ov-fiets zonder versnellingen, niet te doen. Ben dus maar naar boven gelopen. Na even wachten bij het mooie fort, werden we meegenomen door een hipster, Limburger, Lucas, die de rondleiding door de mergelgrotten verzorgde. We waren met een groep van 30 maar daar had ik eigenlijk helemaal geen last van. Hij vertelde heel leuk en liet allemaal dingen zien in de grot en vertelde leuke weetjes zoals waar het woord “uitgemergeld” vandaan kwam, dus ik vond het een stuk leuker dan ik verwacht had (ik had er namelijk niet heel veel zin in want een paar jaar geleden hadden we in Valkenburg ook al een mergelgrot bezocht 😦Valkenburg ) en ik ben niet zo dol op grotten in het algemeen en het gevoel van opgesloten te zitten in het bijzonder.

Daarna fietsen we (lekker naar beneden) terug naar ons hostel om een laatste biertje te drinken en onze tassen op te halen en om 19.00 uur namen we, moe maar voldaan, de trein terug naar huis.